Wat te doen bij pijn na het trekken van een kies?

Een kies laten trekken is nooit prettig. Soms is er helaas geen andere mogelijkheid, bijvoorbeeld omdat de kies is aangetast door tandbederf, of omdat er ruimte gemaakt moet worden voor andere tanden. Wanneer je een kies laat trekken, merk je daar tijdens de behandeling weinig van. Wanneer de verdoving uitgewerkt raakt, is het normaal dat er pijnklachten ontstaan. Waar moet je rekening mee houden en wat moet je doen als de pijn blijft aanhouden?

Veelvoorkomende klachten na het trekken van een kies

De meeste klachten ontstaan een paar uur na de behandeling. Dit is afhankelijk van de pijnstiller die is toegediend. De meeste patiënten ervaren licht ongemak, maar bij sommigen is de situatie ernstiger. De meest voorkomende klachten zijn:

• Pijnklachten
  • Nabloeden van de wond
  • Lichte koorts
  • Een dikke wang

Vaak stopt de wond al bij de tandarts met bloeden, maar in een aantal gevallen gaat dit nog wat langer door. Vermijdt aspirine en alcohol, omdat het bloed daardoor minder goed kan stollen. Gebruik als pijnstiller een paracetamol. Bloedt het tandvlees na een paar uur nog? Neem dan weer even contact op. Lichte koorts is geen reden tot zorg. Bovenstaande klachten gaan vrijwel altijd samen met pijn in het aangedane gebied.

Waar moet je op letten?

Meestal heb je 1 tot 3 dagen last, maar de pijn kan ook wel een week aanhouden. Dat is dus geen reden om je zorgen te maken. Het is wel de bedoeling dat de klachten gestaag afnemen. Wordt de pijn na een paar dagen niet minder, dan moet je aan de bel trekken. Het kan zijn dat het speeksel in de mond het onderliggende bot heeft aangetast. Dat heet een kaakbotontsteking en dient behandeld te worden. Blijven de klachten dus aanhouden of krijg je hoge koorts, neem dan contact op met je tandarts, of schakel meteen je huisarts in. Houd ook de zwelling in de gaten, die kan namelijk zorgen voor slikklachten. Met wat ijsblokjes in een zakje kun je de zwelling verminderen.

Kies laten trekken in het weekend

Het kan zijn dat de pijnklachten ineens ontstaan. Acute kiespijn kun je laten behandelen door een spoedtandarts. Sta je ingeschreven bij een tandartspraktijk die ook in het weekend werkt, zoals Tandarts Jordaan in Amsterdam, dan kun je vaak direct terecht. Vaak nemen de pijnklachten na een behandeling snel af, maar houd de situatie zorgvuldig in de gaten!