Wat te doen bij acute kiespijn?

Acute kiespijn kan op ieder moment optreden. De pijn kan worden veroorzaakt door een ontsteking van het wortelkanaal, een onderliggende infectie, of een ontsteking van het tandvlees. Er kan ook een stukje van de kies afbreken wanneer je aan het eten bent. Als je in het weekend te maken krijgt met acute kiespijn, is het belangrijk dat je weet wat je moet doen. De eerste stap is meestal het contacteren van de dienstdoende spoedtandarts. Hoe gaat dat in zijn werk?

De spoedtandarts in de regio

Niet iedere tandarts werkt in het weekend. De tandartsen maken vaak in goed overleg een rooster, waarin bepaald wordt welke praktijk op welke dagen open is. Meestal kun je ruim van tevoren zien welke tandarts tijdens een specifiek weekend dienst heeft. Ben je niet op de hoogte van dit rooster, dan kun je contact opnemen met de spoedcentrale in de gemeente waar je woont. Vaak kun je gewoon je eigen tandarts bellen en word je doorverbonden. Deze spoedcentrale geeft je aan welke praktijk op dat moment geopend is. De praktijk bepaalt uiteindelijk of de situatie ernstig genoeg is om direct geholpen te worden. Wanneer je te maken hebt met acute kiespijn, is de kans groot dat je meteen moet langskomen.

Behandelen acute kiespijn in het weekend

In principe zijn de tarieven van de spoedtandarts gelijk aan die van je normale tandarts. Dat komt omdat alle tarieven jaarlijks worden vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteiten (NZA). Er is dus een vaste prijs, waar een praktijk niet van mag afwijken. Voor het behandelen van kiespijn wordt dus vrijwel overal in Nederland hetzelfde bedrag gerekend. Wel moet je rekening houden met een aparte toeslag voor werken in de avond of in het weekend. In 2018 bedraagt deze toeslag €21 euro. Ook is het goed om te weten dat je de rekening in veel gevallen direct na de behandeling dient te betalen. Heb je echt last van acute kiespijn, dan is er dus geen enkele reden om langer te wachten!

Je tandarts uitkiezen

Kijk bij het uitzoeken van je tandarts goed naar de kring waarin zij werken. Wanneer je in het weekend ver moet reizen voor een spoedafspraak, is dat niet altijd ideaal. Er zijn ook tandartspraktijken met ruimere openingstijden, zoals Tandarts Jordaan, in het centrum van Amsterdam. Je kunt dan direct geholpen worden, zonder dat er extra kosten in rekening worden gebracht. Achteraf betalen is dan ook mogelijk.