Verstandskies trekken

Wanneer de verstandskiezen precies doorbreken, verschilt per persoon maar gemiddeld gebeurt dat tussen het achttiende en vierentwintigste levensjaar – en sommige mensen heeft überhaupt geen verstandskiezen in aanleg.

Problemen met een verstandskies

Verstandskiezen zorgen regelmatig voor problemen, gezien deze zo ver achterin de mond liggen, dat deze lastig schoon te houden zijn. Ook is er soms onvoldoende ruimte in de kaak voor deze kiezen of zorgt de vreemde doorbreek richting van de verstandskies voor problemen. Om deze redenen wordt er vaak gekozen om de verstandskiezen (preventief) te verwijderen.

Tandartsen wachten vaak wel tot de verstandskiezen door zijn gekomen, aangezien ze dan gemakkelijker getrokken kunnen worden en minder pijnlijk is voor de patiënt dan een operatieve verwijdering.

Het trekken van de verstandskies

Het trekken van verstandskiezen is niet geheel zonder risico’s. Er kunnen nabloedingen optreden, een pijnlijk ontstoken extractie wond ontstaat, de patiënt kan last krijgen van een dik gezicht of er is tijdens de behandeling een zenuw beschadigd met als gevolg een dove lip of tong. Vanwege de mogelijkheid op een van deze complicaties, worden verstandskiezen die erg diep zitten of lastig te verwijderen, vaak in een ziekenhuis getrokken waarbij er eventueel spoedeisende hulp krachten aanwezig zijn voor noodgevallen.

Het trekken van verstandskiezen is een vervelende ingreep, waarbij de patiënt vaak enige tijd na de behandeling nodig heeft om te herstellen.