Een afgebroken tand of kies

Bijna iedereen maakt het wel een keer mee in zijn leven: een tand of kies waarvan een stuk(je) afbreekt of die in zijn geheel afbreekt. Het afbreken van een tand of kies heeft diverse oorzaken. Zo kan deze eruit geslagen zijn of afbreken. De meest voorkomende oorzaken is het afbreken van een tand of kies door een ongeval. Denkt u aan het te hard bijten op een hard stukje eten of het vallen van de fiets. Door deze plotselinge gebeurtenis, is het aan te raden direct contact op te nemen met uw tandarts om de vervolgstappen te bespreken.

Oorzaken

Het afbreken van een stuk van uw gebit is erg vervelend, maar kan ook gevolgen hebben. Welke gevolgen precies is afhankelijk van de situatie, zoals hoe ver de tand of kies is afgebroken en de oorzaak van het breken. Een tand of kies zou verder kunnen afbreken of breken. Hierdoor is het dan niet meer mogelijk om bijvoorbeeld een kroon te plaatsen, waardoor de gehele tand of kies getrokken moet worden. Per geval zal de tandarts bekijken wat de beste oplossing is om de schade te herstellen. Dit kan herstel zijn of reparatie van een afgebroken tand of kies.

Voorbeelden zijn;

• Het afbreken van een tand bij een kind van het melkgebit. Deze tand kan vervangen worden bij het wisselen door een tand van het vaste gebit. Hierbij is het dus vaak niet nodig om andere acties bij de tandarts te ondernemen.
  • Afhankelijk van de situatie van de mond, kan de tandarts de tand herstellen door een facing, kroon, brug, plaatje of frame te plaatsen.